Electronic Mediawatch Report of Democracywatch during October,  2002 


 

Current report

Last report
 

 

Democracywatch is continuing these research and find that there is a great need to work towards combating human rights violation especially against women and children. We need cooperation in this area and funding.

Democracywatch- a non-government organization took the initiative of monitoring the electronic media regularly known as Mediawatch. The Mediawatch cell has prepared a monthly electronic mediawatch report covering the period from 1st October to 31st October 2002.

Bangladesh Television BTV -state owned television gave maximum priority (35.15%) of total news time to the government party and its ministers in its 8:00 pm news. Opposition parties received a mere 0.81% of the total news time. Prime Minister Khaleda Zia alone received 11.69% while opposition leader Sheikh Hasina received only 0.60%. The ratio of coverage of the government to the opposition parties was 98:2. BTV gave coverage regarding human rights issues only 1.02% of their total news time.

On Channel i country news received maximum coverage 32.10% of the news time in its news aired at 7:15 pm. The ruling party received 17.66% and the opposition received 4.41%. The news of prime minister received 7.19% time while the opposition leader received 1.96%. The ratio of giving coverage to the government and opposition parties’ was 80:20. Channel i gave coverage regarding human rights issues  4.41% of total news time.

Another private channel ATN Bangla gave ruling and opposition parties 78% and 22% coverage respectively in its news bulletin, which aired at 7:00 pm regularly. ATN gave coverage regarding human rights issues 4.77% of total news time.

Bangladesh Betar   gave maximum priority (35.00%) of total news time to the government party and its ministers in its 8:30 pm news. Opposition parties received only 0.24% of the total news time. Prime Minister Khaleda Zia alone received 10.64% .The ratio of coverage of the government to the opposition parties was 99:1. Betar gave coverage regarding human rights issues 2.71% of total news time.

 

The graph represents the coverage of ruling and opposition party for the month of October 2002